Podstawowym zadaniem terapii zajęciowej dzieci jest doskonalenie nowych umiejętności obejmujących aktywność fizyczną i poznawczą, zwiększanie ich samodzielności i zabawy w grupie rówieśniczej.
Potrzeba podejmowania określonych działań z zakresu terapii zajęciowej wynika z fizycznych
i psychicznych dysfunkcji, np.
- u dzieci z zaburzoną motoryką małą praca ukierunkowana jest na poprawę chwytu i funkcji ręki, poprzez udział w zajęciach i wykonywanie odpowiednich ruchów, ze zwróceniem uwagi na koordynację ruchów i ich dokładność,
- u dzieci z upośledzoną motoryką dużą zajęcia ukierunkowane są na poprawę równowagę oraz na utrzymywanie poprawnej pozycji podczas pracy,
- w przypadku zaburzeń społecznych udział w zajęciach ma na celu poprawiać zaufanie i wzajemny szacunek, ze zwróceniem uwagi na współpracę w grupie i z terapeutą,
- w sytuacji braku podstawowych umiejętności życiowych, konieczne są zajęcia skierowane na samoobsługę oraz przygotowywanie i spożywanie posiłków,
- u osób z zaburzeniami poznawczymi korzystne są wszelkie formy nauki i gier, doskonalące sposób myślenia i umiejętności utrzymania i koncentrowania uwagi, wykorzystujące wyobraźnię i promujące twórczą kreatywność.
Wszystkie zajęcia uwzględniają wiek rozwojowy dziecka.
Organizacja zajęć skupia się na naturalnych predyspozycjach i tendencjach do zabawy, wzbogaca się ją
o poprawnie dobrane elementy nauki i pracy, wykorzystując:
- arteterapię – terapię przez sztukę,
- ergoterapię – rozwijanie poprzez wykonywaną pracę,
- estetoterapię – kontakt z naturą,
- socjoterapię – rozwijanie kompetencji interpersonalnych,
- dogoterapię – kontakt z psem,
- pedagogikę zabawy, elementy SI, Weroniki Sherborne, muzykoterapię, „masażyki” relaksacyjne.
Prowadzona terapia zajęciowa w Oddziale:
- wspomaga rehabilitację,
- uwzględnia wiek rozwojowy dziecka,
- wzbogaca doznania sensoryczne,
- wzmaga aktywność oraz rozwija inwencję i twórcze działania dziecka,
- zwiększa aktywność z wykorzystaniem niezbędnych pomocy ortopedycznych,
- eliminuje niepożądane zachowania,
- uruchamia pozytywne myślenie,
- służy usamodzielnieniu dziecka.